Tuesday, September 9, 2008

sthlm!


Har ju varit i Sthlm i helgen. Det har varit himla skoj, samtidigt som man väldigt lätt känner av storstads-stressen... Tog oss nästan 8 timmar att köra upp. Men då stannade vi ett par, tre gånger på vägen. Plus att det tog en och en halv timme att hitta inne i sthlm. Som om inte det var nog, så spöregnade det HELA vägen upp. Helt utan uppehåll!
I alla fall blev vi väl bemötta på hotellet när vi kom fram, Clarion Hotel Sign (http://www.clarionsign.se/) i centrala stockholm. Ett nybyggt hotell, som också var sveriges största om jag kommer ihåg rätt? Kändes jättelyxigt att bo där, bland alla kostymnissar och överklädda damer med alldeles för tuperat hår. Så kommer jag, osminkad och med mina slasiga grå cheap monday mjukisbyxor i en hållning som heter duga! Kände kanske inte riktigt att jag passade in, men vem bryr sig liksom! :D

Tanken var ju att vi skulle hinna med att shoppa lite på lördagen när vi kom upp. Men eftersom det tog mycket längre tid än vad vi hade räknat med. Och eftersom vi var så mycket mer trötta än vad vi hade tänkt så blev det aldrig så. I stället slappade vi en timme eller två, installerade oss i rummen och duschade lite innan vi begav oss ut för att i alla fall hitta till själva centrum. Eller, centrum o centrum. Fins väl hur många centrum som helst i sthlm, men vi letade efter drottninggatan. Det var ju inte så svårt i alla fall. Vårt hotell låg ju som sagt 3 min från den gatan... Jag och Rasmus käkade ute på någon krog, SJUKT god mat. Pasta med räkmojs för mig och filét mignon för Rassebasse.

Söndagen började med en helt fantastisk frukostbuffé! Kolla själva på deras hemsida! Där fanns ALLT! Kokta ägg, stekta ägg, scramblade ägg, bacon, prinskorvar, pannkakor, 27 olika bröd, ostar, skinkor, röror, sylt, marmelader, musli, flingor i femtifjorton varianter, fruktfat, nötter, russin i olika varianter, juicer, kaffe, the, o'boy.... ja jävlar! En Frukost man stod sig på nästan hela dagen! Vi gick ut på stan direkt efter frukost, var väl där vid halv 12. (sen frukost jag vet...) Gick på stan ett tag, hann inte med så våldsamt mycket tycker jag. Stockholm är stort. Hittade i alla fall en finfin klänning på TopShop!

En svart/turkosblå klänning på min feta och bleka inte allt för fagra kropp. Men visst är klänningen SJUKT fin! Jag föll pladask! Kommer sitta som en smäck sen när magen försvinner. :D Sen shoppades inte så våldsamt mycket mer. Vi köpte lite småprytlar till hemmet och en kofta till mig.

Vid femsnåret tog vi en taxi till globen. Hade ju aldrig fungerat för oss att köra själva... Vi satt ett tag på en restauran/bar inne i globen, drack lite drinkar och käkade lite nötter, snackade och hade sjukt trevligt. Vid 9 började R.E.M spela. Jag måste säga att jag var riktigt besviken hela första timmen. Stod och kollade på klockan hela tiden, kände av smärta i fötter och rygg. Samtidigt kändes det ju mäktigt att se ett så pass stort band. Andra timmen började de spela lite mer välkända låtar, publiken kom igång lite mer och stämningen höjdes ett par snäpp. Men det var ju långt ifrån den bästa konserten jag varit på. Menmen, kul att ha sett dem i alla fall. Och kul att ha vart i globen.



Måndag morgon kom, även denna dag startades med en fantastisk frukostbuffé! Dock hade man en lång resa att se fram mot. Mindre trevligt. Sov nog större delen av resan faktiskt. Jätteroligt rese-sällskap, jag vet... Men jag och Rasmus fjantade oss nog ändå lite...


Jag har inte tagit så våldsamt många bilder, faktiskt. Dessa är från Rasmus telefonkamera. Jag får väl se om jag kan godkänna några av mina kamerabilder...

That's it for today. :)

No comments: